U

Ce trebuie să știți despre Vitamina B12?

de | apr. 20, 2023 | Diete speciale, Nutriție și sănătate

Acasa » Diete speciale » Ce trebuie să știți despre Vitamina B12?

Aveți suficientă vitamina B12 pentru a vă menține sănătos? Ce trebuie să știți despre vitamina B12? Vitamina B12 îndeplinește o mulțime de funcții pentru corpul tău. De exemplu ajută la formarea ADN-ului și a celulelor roșii din sânge.

Deoarece corpul tău nu produce vitamina B12, trebuie să o obții din alimente de origine animală sau din suplimente. Și ar trebui să faci asta în mod regulat. Vitamina B12 este stocată în ficat timp de până la 5 ani, dar în cele din urmă poți deveni deficitar dacă dieta ta nu ajută la menținerea nivelului constant.

Cât ar trebui să primești din alimentație?

Răspunsul depinde de vârsta ta, de obiceiurile alimentare, de afecțiunile medicale și de ce medicamente iei.

Cantitățile zilnice medii recomandate, măsurate în micrograme (mcg), variază în funcție de vârstă:

Sugari până la vârsta de 6 luni: 0,4 mcg

Bebeluși cu vârsta cuprinsă între 7-12 luni: 0,5 mcg

Copii cu vârsta cuprinsă între 1-3 ani: 0,9 mcg

Copii cu vârsta cuprinsă între 4-8 ani: 1,2 mcg

Copii cu vârsta cuprinsă între 9-13 ani: 1,8 mcg

Adolescenți cu vârsta între 14 și 18 ani: 2,4 mcg 

Adulți: 2,4 mcg (2,6 mcg pe zi dacă sunt gravide și 2,8 mcg pe zi dacă alăptează)

Surse alimentare de vitamina B12

Puteți obține vitamina B12 din alimente de origine animală, care o au în mod natural, sau din produse care au fost îmbogățite cu ea.

Sursele animale sunt produsele lactate, ouăle, peștele, carnea și păsările de curte. Dacă sunteți în căutarea unui aliment îmbogățit cu B12, verificați eticheta cu informații nutriționale a produsului.

Deficit de vitamina B12

Majoritatea oamenilor primesc suficient din acest nutrient. Dacă nu sunteți sigur, puteți întreba medicul dacă ar trebui să vă faceți un test de sânge pentru a vă verifica nivelul de vitamina B12.

Odată cu vârsta, poate deveni mai greu să absorbiți această vitamină. Se poate întâmpla și dacă ați avut o intervenție chirurgicală de micșorare de stomac  sau dacă beți mult.

De asemenea, este mai probabil să aveți o deficiență de vitamina B12 dacă aveți:

  • Gastrita atrofică, în care mucoasa stomacului s-a subțiat
  • Anemia pernicioasă, care îngreunează absorbția corpului de vitamina B12
  • Afecțiuni care vă afectează intestinul subțire, cum ar fi boala Crohn, boala celiacă, creșterea bacteriană sau un parazit
  • Dacă consumi alcool în exces, ceea ce poate îngreuna organismul să absoarbă nutrienții sau să vă împiedice să consumați suficiente calorii. Un semn că vă lipsește vit B12 poate fi limbă umflată și inflamată.
  • Tulburări ale sistemului imunitar, cum ar fi boala Graves sau lupus-ul
  • Dacă luați anumite medicamente care interferează cu absorbția B12. Acestea includ unele medicamente pentru arsuri la stomac, inclusiv inhibitori ai pompei de protoni (IPP), cum ar fi esomeprazol (Nexium), omeprazol, pantoprazol, blocanți H2 cum ar fi famotidina (Pepcid AC) și anumite medicamente pentru diabet, cum ar fi metformina (Glucophage).

De asemenea, puteți avea deficiență de vitamina B12 dacă urmați o dietă vegană (adică nu mâncați produse de origine animală, inclusiv carne, lapte, brânză și ouă) sau sunteți vegetarian care nu mănâncă suficiente ouă sau produse lactate pentru satisface nevoile dvs. de vitamina B12. În ambele cazuri, puteți adăuga alimente fortificate în dieta dumneavoastră sau puteți lua suplimente pentru a satisface această nevoie.

Dacă sunteți însărcinată sau proaspătă mămică.

Ești o femeie însărcinată care urmează o dietă vegană sau vegetariană și intenționezi să-ți alăptezi copilul? Ar trebui să discutați cu medicul dumneavoastră înainte de a naște, astfel încât să aveți un plan despre cum veți obține suficientă vitamina B12 pentru a vă menține copilul sănătos.

Fără suficientă vitamina B12, bebelușul tău ar putea avea întârzieri în dezvoltare și să nu crească așa cum ar trebui.

Simptomele deficitului de vitamina B12

Dacă aveți deficiență de vitamina B12, puteți deveni anemic. O deficiență ușoară poate să nu provoace simptome. Dar dacă nu este tratată, poate duce la simptome precum:

  • Slăbiciune, oboseală sau amețeală
  • Palpitații ale inimii și dificultăți de respirație
  • Piele palida
  • O limbă netedă
  • Constipație, diaree, pierderea poftei de mâncare sau gaze
  • Probleme nervoase cum ar fi amorțeală sau furnicături, slăbiciune musculară și probleme la mers
  • Pierderea vederii
  • Probleme mentale cum ar fi depresia, pierderea memoriei sau modificări de comportament
Tratament

Dacă aveți anemie pernicioasă sau aveți dificultăți în absorbția vitaminei B12, veți avea nevoie de injecție cu această vitamină la început. Este posibil să fie nevoie să continuați să faceți aceste injecții, să luați doze mari de supliment pe cale orală sau să îl luați pe cale nazală după aceea.

Dacă nu mănânci produse de origine animală, ai opțiuni. Vă puteți schimba dieta pentru a include cereale îmbogățite cu vitamina B12, un supliment sau injecții de B12 sau o doză mare de vitamina B12 pe cale orală, dacă aveți deficit.

Adulții în vârstă care au o deficiență de vitamina B12 vor trebui probabil să ia un supliment zilnic de B12 sau o multivitamine care conține B12. Pentru majoritatea oamenilor, tratamentul rezolvă problema. Dar, orice afectare a nervilor care s-a produs din cauza deficienței ar putea fi permanenta

Prevenția

Majoritatea oamenilor pot preveni deficiența de vitamina B12 mâncând suficientă carne slabă, carne de pasăre, fructe de mare, produse lactate și ouă.

Dacă nu consumați produse de origine animală sau aveți o afecțiune care limitează cât de bine absoarbe organismul dumneavoastră nutrienții, puteți lua vitamina B12 într-un supliment cu multivitamine sau alt supliment și alimente îmbogățite cu vitamina B12.

Dacă alegeți să luați suplimente de vitamina B12, spuneți medicului dumneavoastră, astfel încât acesta să vă spună cât de mult aveți nevoie sau să vă asigurați că nu vor afecta niciun medicament pe care îl luați.

Health coach Maria Martac

Biolog, consultant în nutriție, health coach și antreprenor.

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Citește și

Beneficiile consumului de proteine

Beneficiile consumului de proteine pentru copii Știm cu toții că există multe beneficii ale consumului de proteine pentru corpul nostru, dar ce trebuie să știm cu adevărat despre proteine și cum pot copiii noștri să obțină suficiente zilnic? La fel ca structura de...